Bygge av Super Cub PA-18

Hade en motor liggandes på hyllan samlandes damm och tyckte det var dags att göra nåt åt saken.

Pratade med min far som är aktiv modellflygare sen 30 år tillbaka och efter att ha spekulerat hit och dit kom vi fram till att det skulle bli en Super Cub med en förebild som finns på Långnäs flygfält. 

Eftersom motorn var en 3w 70cc, på cirka 6,5hk så bestämdes storleken till 4 meter och en ritning  i skala 1/3 köptes begagnad på nätet. Vi förstorade denna till önskad storlek och började bygget.

Starten på bygget

Det mesta på ritningen var byggt för att likna fullskalan, men att sitta och pillra med fackverksbyggda spryglar kändes väl mer som terapi än bygge så den idén slopades och spryglarna byggdes istället av 5mm balsa.
Fram och bakkant byggdes av 2 st 15x15mm balkar och skevroder samt klaffar byggdes av balsaklädd frigolit.

Mycket vinge blir det

Kroppshalvorna byggdes direkt på ritningen och fogades sedan samman med golv och motorspant samt de bakre spanten och olika förstärkningar.

Kroppen tar form

Stabbe å fena byggdes också direkt på ritningen i balsa och hårdträ vilket även gjordes med rodren.

Stabbe och fena tar form

Flygplanet kläddes sedan med Glosstex som är samma klädsel som Solartex med den skillnaden att ytan har gjorts blank för att förhindra att klädseln suger upp bränsle och annat smuts, ytan gör även att man slipper lacka klädseln efteråt.

Vingen får lite klädsel på sig
Kroppen färdigklädd

Cuben är provflugen på Långnäs flygfält och flög lugnt och graciöst, fanns en del att rätta till och den skulle behöva en tvåcylindrig motor men det är inte aktuellt just nu.

Monterad och klar

Patrik och Leif Öhlund, byggare och ägare